میکروبیوم روده ممکن است بر پاسخ به برخی از داروهای ضد دیابت تأثیر گذارند

11 دسامبر  2018- چرا داروهای خوراکی دیابت در برخی افراد موثر و برای برخی موثر نیستند؟ به گفته محققان دانشکده پزشکی ویک فارست، باکتری هایی که میکروبیوم روده را تشکیل می دهند، ممکن است در این موضوع نقش داشته باشند.

در بررسی بیش از 100 تحقیق منتشر شده بر روی انسان و جوندگان، تیمی از محققان دانشکده پزشکی ویک فارست تاثیر باکتری های روده را بر افزایش یا مهار اثر بخشی داروهای دیابت ارزیابی نمودند. این مرور علمی در نشریه ی EBioMedicineمنتشر شده است.

پرفسور Hariom Yadav، استاد پزشکی مولکولی مرکز پزشکی Wake Forest Baptistگفت: به عنوان مثال، بعضی داروها هنگام تزریق داخل وریدی- هنگامی که به طور مستقیم به گردش خون منتقل می شوند-، خوب عمل می کنند ، اما وقتی که آنها به صورت خوراکی مصرف و از روده عبور می کنند، بخوبی کار نمی کنند.برعکس، متفورمین، داروی رایج ضد دیابت، وقتی که به صورت خوراکی مصرف می شود بهتر کار می کند، اما زمانی که از طریق تزریقIV وارد بدن می گردد، کار نمی کند.

در این بررسی، تعاملات میان داروهای ضد دیابتی تجویز شده با میکروبیوم روده ی افراد مورد بررسی قرار گرفت. قبل از جذب این داروها و ورود به جریان خون، بسیاری از داروهای خوراکی دیابت توسط آنزیم های میکروبی روده پردازش می شوند.پرفسور Hariom Yadav گفت: در نتیجه، میکروبیوم روده بر متابولیسم داروها تاثیر می گذارد و در نتیجه بر پاسخ بیماران به داروها تاثیر می گذارد.

دیابت نوع 2، که مشخصه ی آن اختلال در متابولیسم کربوهیدراتها و چربیها است، اخیرا به یک بیماری همه گیر تبدیل شده است. یکی از عملکردهای اصلی میکروبیوم روده، متابولیسم کربوهیدراتهای غیر قابل هضم و تنظیم متابولیسم بدن انسان است.

پرفسور Yadavگفت: بررسی ما نشان داد که ظرفیت متابولیسم میکروبیوم بیمار می تواند بر جذب و عملکرد این داروها تاثیر گذاشته و باعث شود که آنها از لحاظ دارویی فعال، غیر فعال یا حتی سمی گردند. ما معتقدیم که تفاوت های موجود در میکروبیوم افراد توضیح می دهد که چرا داروها 50 تا 90 درصد از عملکرد مطلوب خود را نشان می دهند اما هرگز 100 درصد عملکردی که از آنها انتظار می رود را نشان نمی دهند.

محققان نتیجه گیری کردند که مدولاسیون میکروبیوم روده توسط داروها ممکن است هدفی برای بهبود، اصلاح یا معکوس کردن اثر داروهای فعلی دیابت نوع 2 باشد.

پرفسور Yadavگفت: این زمینه ی علمی تنها یک دهه عمر دارد اما امکان توسعه ی درمان هایی بر اساس هدف قرار دادن باکتری های مرتبط یا درگیر در بیماری های خاص وجود دارد.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181211122445.htm